>

Back 1 2 3 4 5 6 Next



My Notes...

 


یکی خرده پول و
دیگری خرده معلومات ...!


آلبرت انیشتین

By سماء فرخنده نژاد|

 

نقد و بررسی سیاست ها، نظریه ها و روش ها کار  خوبی است به شرط آنکه در راستای شکل گیری راه حل یا یک ایده سازنده ای باشد.
به همین ترتیب برخورداری از آرمان هم خوب است به شرط آنکه  پیشتر الگو و استراتژی تحقق آن را دارا باشیم.

By سماء فرخنده نژاد|

6 بانک ترکیه به اتهام دور زدن تحریم علیه ایران و چند کشور دیگر در معرض جریمه های سنگین ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. 5 میلیارد دلار جریمه در انتظار یکی از این بانکهاست.

By سماء فرخنده نژاد|

 

فردي از پروردگار در خواست كرد تا به او بهشت و جهنم را نشان دهد. خداوند دعاي او را مستجاب كرد. در عالم شهود او وارد اتاقي شد كه جمعي از مردم در اطراف ديگ بزرگ غذا نشسته بودند. همه گرسنه، نااميد و در عذاب بودند. هر كدام قاشقي داشت كه به ديگ مي رسيد، ولي  دسته قاشقها بلندتر از بازوي آنها بود به طوري كه نمي توانستند قاشق را به دهانشان برسانند. عذاب آنها وحشتناك بود!

نگاه ندا آمد: اكنون بهشت را نظاره كن. او به اتاق ديگري كه درست مانند اولي بود وارد شد. ديگ غذا، جمعي از مردم، همان قاشقهاي دسته بلند و ...ولي در آنجا همه شاد و سير بودند. آن مرد گفت: نمي فهمم!!! چرا مردم اينجا شادند. در حالي كه در اتاق ديگر بدبختند با آنكه همه چيزشان يكسان است؟ ندا آمد كه در اينجا آنها ياد گرفته اند كه يكديگر را تغذيه كنند. هر كسي با قاشقش غذا در دهان ديگري مي گذارد چون ايمان دارد كه كسي هست كه در دهانش غذايي بگذارد...

نکته مدیریتی:

شاید اغراق آمیز نباشد اگر عصر حاضر را عصر تشریک مساعی (Collaboration) بنامیم. امروزه رقابت به معنای نابود کردن و حذف رقبا نیست بلکه در بهترین حالت در جستجوی تشریک مساعی با یکدیگر جهت خلق یک ارزش پایدار و تشکیل اتحادهای استراتژیک می باشد. همچنین در سازمانهای موفق همواره رد پای یک تیم منسجم و اثربخش که با هم تشریک مساعی کرده اند دیده می شود. امروزه انسانهای موفق ترجیح میدهند که سهمی مناسب از یک کیک بزرگ داشته باشند تا اینکه به تنهایی صاحب یک کیک کوچک باشند. امروزه نقش غیر قابل انکار کامیونیتی ها در موفقیت کسب و کارها بر هیچ کس پوشیده نیست....

نقل از کانال تفکر سیستمی

By سماء فرخنده نژاد|

رنج‌های گذشته می‌توانند انسان را نابود کنند، و یا باعث کرامتش شوند! انتخابش در دست خودمان است...

By سماء فرخنده نژاد|

برای دیده شدن
تلاش "بیجا" نکن!


به "کمال" که برسی
دیده می‌شوی.

 

 

By سماء فرخنده نژاد|

4 اكتبر سال 1944 فيلد مارشال اروين رومل Erwin Rommel (تلفظ انگليسي آن: رامُل) نابغه نظامي و افسر معروف آلمان, فرمانده قوای آلمان در شمال آفریقا که "روباه صحرا" نیز  لقب گرفته بود،  متهم به آگاهي قبلي از توطئه سوء قصد نسبت به جان هيتلر شده بود ناگزیر خودكشي را بر محاكمه شدن ترجيح داد، زيرا كه به باور وی محاكمه اش به تضعيف روحيه نظاميان آلمانی درحال جنگيدن مي انجاميد و به سود آلمان نبود. طبق برخی نوشته ها، در اين روز دو ژنرال آلماني با رومل ملاقات كردند و از او خواستند يكي از اين دو راه را انتخاب كند: خودكشي و حفظ عنوان قهرماني و دفن با تشريفات نظامي و رعايت احترامات؛ يا محاكمه در دادگاه نظامي و ... و او خودكشي را برگزيد.
     رومل در لحظه سوء قصد به هيتلر دربيمارستان بستري بود زيرا كه در جبهه نرماندي زخمي شده بود. گويا سوء قصدكنندگان قبلا او را از تصميم خود آگاه ساخته و اين عمل را به سود آلمان كه ديگر اميدي به پيروزي اش نبود، مي دانستند. اتهام رومل کتمان توطئه بود و اینکه چرا تصمیم سوء قصد را پس از آگاه شدن از آن گزارش نکرده بود. رومل 52 سال عمر كرد.

By سماء فرخنده نژاد|

برای تشخیص زنده یا مرده بودن یک انسان به شرف اونگاه کنید نه به نبض او
ارنستو چه گوارا

ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا زاده ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ درگذشته ۹ اکتبر۱۹۶۷
معروف به چه گوارا یا ال چه

By سماء فرخنده نژاد|

 

ويليام گلاسر در كتاب تئوري انتخاب مي گويد افراد نيازشان به قدرت را به سه  شكل برآورده مي كنند:

۱. شکل اول: power on

يعني قدرتشان را بر ديگري اعمال مي كنند و با كنترل ديگري يا ديگران احساس قدرت مي كنند.
تذكر دادن به ديگران، غر زدن، ايراد گرفتن و مجبور كردن ديگران به كارهايي كه به گمان اين افراد به صلاح آنهاست نمونه اين رفتارهاست.

۲. شكل دوم: power with
 
يعني قدرت را با ديگران تجربه مي كنند مثل وقتي كه شما قرار است تصميمي بگيريد كه نتيجه‌ آن بر روي همسر يا فرزندتان هم اثر مي‌گذارد، آنگاه نظر و خواست آنها را هم در نظر مي‌گيريد و حتي به نظر آنها عمل مي‌كنيد.
در واقع به ديگري هم فرصت مخالفت و اظهار نظر و تصميم گيري مي‌دهيد.

۳. شكل سوم: power within

در اين شكل از ارضاء نياز قدرت، فرد نه قدرتش را بر ديگران اعمال مي كند و نه با آنها، بلكه قدرت دروني خويش را افزايش مي دهد.
مثل وقتي كه فردي با بالا بردن دانش يا مهارتي در خود احساس توانمندي و قدرت مي‌كند حتي اگر از ديگران هم تحسيني دريافت نكند اهميتي نمي‌دهد.

افرادي كه در ارتقاء دانش و فرهنگ بشر نقش مهمي بازي كرده اند، نياز به قدرت‌شان را اينگونه برآورده كرده‌اند.
افرادي مثل اديسون، انيشتين، سقراط، نويسنده‌ها، شاعران و هنرمندان بسياري در طول تاريخ و یا  كساني كه حتي مشهور هم نشده‌اند اما قدرتمند بوده‌اند.

By سماء فرخنده نژاد|

ايرانيان اولين ملتى در جهان بودند كه براى نمايندگان كشورهاى خارجى سفارت تاسيس كردند. اولين سفارتخانه دنیا در سال ۴۴۵ ق.م در شوش و بدستور اردشیر اول برای یونانیان ساخته شد

By سماء فرخنده نژاد|